Про вчителя

Я, Cтеценко Ірина Володимирівна вчитель вищої категорії, вчитель-методист викладаю хімію у Черкаській загальноосвітньій школі І-ІІІ ступенів № 15, Черкаської міської ради ,Черкаської області. З 2008 року школі надано статус експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня з проблеми «Модель профільної школи як навчально-виховне середовище розвитку і саморозвитку особистості» (наказ Міністерства освіти і науки України «Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 м. Черкаси». від 13.05.2008 № 403).

Метою експерименту є апробація сучасних теоретико-методологічних положень щодо профільного навчання, дослідження можливих шляхів його впровадження. Педагогічний колектив школи працює над створенням моделі багатопрофільного загальноосвітнього навчального закладу, яка передбачає можливість різноманітних комбінацій навчальних предметів, що забезпечує гнучку систему профілізації і покликана значною мірою подолати існуючі у практиці реалізації профільного навчання недоречності. Учень самостійно має можливість свідомо обрати індивідуальну траєкторію профільного навчання. Завдання ж школи - створити сприятливі умови для саморозвитку, самоствердження, самореалізації особистості учня.

Компоненти моделі багатопрофільного навчання:

  • Кожен старшокласник в складі свого класу вивчає предмети інваріантної частини навчального плану на академічному рівні або на рівні стандарту.
  • Другий компонент моделі передбачає вибір старшокласниками профільних предметів, які визначають напрям профілізації. Визначені предмети вивчаються шляхом поєднання базового курсу, який вивчається разом з усіма учнями класу, і занять у профільній групі, яку обирають учні однієї паралелі класів певного напряму профілізації.
  • Кожен старшокласник обирає курси за вибором, які разом з обраним напрямом профілізації остаточно формують профіль навчання. Елективній курс може не співпадати з обраним профілем навчання.

Таким чином, кількість профілів може значно перевищувати кількість класів у паралелі. Кожен учень індивідуально визначає профіль, тобто створює власну освітню траєкторію профільного навчання. Так філологічний профіль передбачає обрання учнем курсів з української мови і літератури та іноземної мови. Це одна траєкторія навчання. Українська мова і література та історія створюють суспільно-гуманітарний профіль тощо.

Другий і третій компоненти моделі багатопрофільної школи передбачають вивчення профільних предметів та курсів за вибором шляхом створення динамічних груп із числа учнів однієї паралелі класів.

Таким чином, школа III ступеня, яка налічує 2-3 класи в паралелі, перетворюється в багатопрофільний навчальний заклад, у якому:

  • процес навчання стає більш демократичним, оскільки учень має реальне право вибору предметів для поглибленого вивчення, враховуючи перспективи проходження ЗНО; рівня вивчення кожного із загальноосвітніх предметів; учителя, який викладає той чи інший предмет;
  • учень має реальне право змінити обраний профіль, якщо у нього виникне така потреба, оскільки всі предмети навчального плану вивчались ним переважно на академічному рівні. Це дозволить дитині відносно швидко адаптуватись до навчання за іншим профілем, притому відсутня необхідність переходу до іншого класу;
  • обрана школою структура профільного навчання дозволяє учням перейти на III ступінь навчання, не залишаючи свого класу, не руйнуючи усталені взаємини між членами колективу;
  • кожен учень має змогу самореалізуватися в обраному напрямку, здобувши таким чином повагу однокласників. У класі  всі діти почувають себе комфортно;
  • навчаючись у своєму класі, учень водночас має можливість спілкуватися, співпрацювати з учнями інших класів, яких об’єднують одні цілі, інтереси, уподобання, при цьому виявляючи більшу активність, самостійність, творчість;
  • запропонована форма профілізації старшої школи позитивно впливає на діяльність учителя: комплектуються групи учнів, об’єднаних за інтересами, цілями, навчальними можливостями; з’являється можливість реалізувати себе як педагога-професіонала, навчаючи учнів на більш високому рівні.

З метою створення сприятливих умов для становлення і розвитку особистості учня, його максимальної самореалізації в профільній школі організована допрофільна підготовка для учнів 7-9-их класів, яка здійснюється шляхом впровадження у навчальний процес системи курсів за вибором. Такий підхід дає можливість випускникам 9-их класів здійснити свідомий вибір профільного навчання у 10-му класі. Комплектування курсів за вибором відбувається у кінці навчального року (на наступний рік).

У 2008-2009 навчальному році тривав І (пошуково-теоретичний) етап дослідно-експериментальної роботи, мета якого – розробка і теоретичне обґрунтування структурно-функціональної моделі організації навчально-виховного процесу в профільній школі; нормативне, науково-методичне та ресурсне забезпечення дослідно-експериментальної роботи.

З метою вирішення завдань І етапу експерименту, проведена розробка програмно-методичного забезпечення курсів за вибором для змістового наповнення профілізації старшої школи та допрофільної підготовки у відповідності до освітніх потреб школярів:

У 2008 році я розробила програми курсів за вибором:

  • 8 класу: «Хімія поряд з нами» (17 год), «Від будови атома до властивостей речовин» (19) (автори Стеценко І.В., Замулко О.І.);
  • 10 класу: «Метали і неметали навколо нас» (68 год) (автор Стеценко І.В.);
  • 11 класу: «Вибранні питання органічної і неорганічної хімії» (68 год) (автор Стеценко І.В.)

У 2009 році   я  розробила наступні навчальні програми  курсів за вибором:

  • 7 клас – «Зв’язок між історичним розвитком та сучасною хімією» (17 год);
  • 9 клас - «В світі окисно–відновних реакцій» (9 год);
  • 9 клас - «Розрахунки з розчинами» (10 год);
  • 9 клас - «Основні поняття органічної хімії на прикладі вуглеводнів» (9 год);
  • 9 клас – «Хімія живих організмів» (10 год).

Дані програми відповідно до нормативних документів отримали рецензії вчителів-практиків та науковців і рекомендовані до впровадження рішенням вченої ради Черкаського ОІПОПП, ввійшли у збірник «Авторські програми курсів за вибором природничо-математичного напряму профілізації» (I і II частини), представлені на Всеукраїнських виставках і XII обласній виставці педагогічних технологій. В ході подальшої роботи були підготовлені листи-представлення щодо надання грифу Міністерства освіти і науки України навчальним програмам. В результаті після рецензування та доопрацювання 6 програм отримали гриф Міністерства освіти і науки України:

  • «Зв’язок між історичним розвитком та сучасною хімією»;
  • «В світі окисно–відновних реакцій»;
  • «Розрахунки з розчинами»;
  • «Хімія живих організмів»;
  • «Метали і неметали навколо нас»;
  • «Вибрані питання органічної і неорганічної хімії».

У вересні 2009 -2011років для учнів 8-11 класів проведено діагностичні контрольні роботи у тестовій формі для подальшого порівняння та аналізу результатів учнів, що відвідують спецкурси з хімії.

За рахунок учнів , які відвідують спецкурси з хімії у різних класах , маємо у деяких класах рівень знань 7-8 балів , та високий показник якості знань до 62,5%.

Курси за вибором з хімії у 8-11 класах  викладаються з 1990 р. Як результат – збільшення кількості учнів – переможців II етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії. Майже кожен рік було по 1 -2 переможці, а наприклад у 2008 -2009 н.р. їх було -3 ,  у 2009-2010 ,2010-2011,2011-2012н.р. їх вже по 4, тобто майже в кожній паралелі, і надалі їх кількість не змнешується. У 2010-2012 н.р. ,2014, 2016 р. маю переможців міського та обласного конкурсу учнівських робіт МАН. 

На базі школи працює міський семінар-практикум «Сучасні моделі уроку хімії». Своїм досвідом роботи   ділюся при проведені семінарів, відкритих уроків для вчителів школи, міста та області, конференціях, які проводяться на базі Черкаського ОІПОПП, керує творчими групами вчителів міста, на сторінках педагогічної преси, є керівником міського методичного об’єднання вчителів хімії м. Черкаси. Разом зі своєю колегою Овчаренко І.Ю. розробила сучасні уроки з хімії для 7-8 класів 11-річної школи за інтегральною технологією з використанням інтерактивних методів навчання та ІКТ,  8 клас був надрукований видавничою групою „Основа”.

Етап теоретичної підготовки педагогів до здійснення дослідно-експериментальної роботи завершився проведенням 29 - 30 квітня 2009 року на базі Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького та Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 Всеукраїнської науково-методичної конференції «Профільне навчання: проблеми, перспективи, шляхи реалізації».

У роботі конференції взяли участь наукові працівники АН України, Інституту педагогіки АПН України, Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, Дніпропетровського національного університету, Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя, Полтавського державного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, Черкаського обласного центру зайнятості, Черкаського та Чернігівського ОІПОПП, інших вищих і середніх навчальних закладів.

На конференції висвітлювались досягнення і проблеми впровадження профільного навчання в школах України, особливості викладання окремих предметів у профільних класах. Було зазначено, що якість профілізації забезпечується за рахунок урахування всіх індивідуальних особливостей, інтересів і потреб учнів, дидактично виважених змін у цілях, змісті, структурі, формах навчально-виховного процесу та моделювання простору профільного навчання шляхом узгодження взаємодії внутрішкільних та зовнішніх форм його організації. Поряд із класною профілізацією в умовах багатопрофільної школи можливе запровадження профільного навчання шляхом введення системи курсів за вибором.

 Я виступила на конференції з доповіддю стосовно розробки та впровадження курсів за вибором з хімії, їх впливу на становлення особистості учнів та прийняття свідомого рішення щодо вибору профілю навчання та подальшого напрямку навчання.

У 2010-2011 н.р., 6-7 квітня на базі школи відбулася друга Всеукраїнська науково-методична конференція «Профільне навчання: проблеми, перспективи, шляхи реалізації». В рамках цього заходу  я провела відкритий урок курсу за вибором з хімії по темі « Хімічний зв'язок».

Вже  26 років  я веду заняття  курсів за виборомз хімії у 8, 9 класах  . А з 2009-2010 н.р.в школі запровадили профільне вивчення хімії.

У 8-9 класах здійснюється допрофільна  підготовка учнів до свідомого вибору профілю навчання у старших класах. На заняттях  профілю у старших класах є можливість розширити , отримати повні знання з предмету.

На наступному (формувальному) етапі дослідно-експериментальної роботи планувалося:

  • розробити методичні рекомендації щодо викладання курсів за вибором;
  • розробку посібників для вивчення курсів за вибором;
  • створення дидактичних матеріалів;
  • здійснювати поточний моніторинг рівня навчальних досягнень учнів, що відвідують курси за вибором.

На цьому етапі я розробила методичні посібники для вчителів та міні –підручники для учнів   курсів за вибором « У  світі окисно–відновних реакцій» та «Розрахунки з розчинами»,  які були представлені на міській та обласній виставках. Творча група школи , очолена мною створила методичний посібник « Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках природничого циклу" .В наступному році  я    розробити посібники до курсів за вибором - «Основні поняття органічної хімії на прикладі вуглеводнів»  та  «Хімія живих організмів» для учнів 9 класів,які надруковані видавничою групою "Основа"

Отже, слід зазначити ,що  я намагаюся приймати активну участь у  створення моделі багатопрофільного загальноосвітнього навчального закладу, яка передбачає можливість різноманітних комбінацій навчальних предметів, сприятиме свідомому вибору учнями індивідуальної траєкторії профільного навчання, створенню умов для саморозвитку, самоствердження, самореалізації особистості учня.

На курсах за вибором  та профільних уроках з хімії   розвиваю природничо-науковий світогляд, екологічний стиль мислення і поведінки, соціалізацію учнів. Ознайомлення з сучасними досягненнями хімічної науки та розширене вивчення програмних питань, має міждисциплінарний характер, розкриває взаємозв’язки з іншими предметами, розвиває навички саморозвитку і самоосвіти, навчає осмислено використовувати знання, формулювати оцінні судження, виявляти власне ставлення у різних життєвих ситуаціях, використовувати знання зі споріднених предметів для пояснення явищ природи та розв’язку проблемних питань.

Кожен рік я відзначена грамотами Департаменту освіти та гуманітарної політики та Головного управління освіти та науки за підготовку учнів до Всеукрайнськихж олімпіад, участь у конкурсі-захисті учнівських робіт МАН та участі у міській та обласній виставках педагогічних технологій. Видавнича гркпа "Основа" друкує мої методичні посібники та на сторінках журналу "Хімія"  статті  , календарне планування уроків хімії за новою програмою з застосуванням інтегральної технології.